Ultima săptămână a lunii ianuarie a fost #SăptămânaNonviolențeiÎnȘcoli, fiecare diriginte dezbătând această temă la clasa.

Luni, 25 ianuarie 2021, sub sloganul „Spune NU violenţei în școală!”, elevii clasei a XII-a B, coordonați de prof. dr. Mihaela Matache și de prof. dr. Mădălin Teodor Roșioru, au marcat „Săptămana internaţională a nonviolenţei în şcoală”. Activitatea a debutat cu o dezbatere interactivă privind fenomenul violenţei în rândul elevilor, pornind de la cateva clipuri declanșatoare.

Identitatea vizuală a activităţii a fost asigurată prin realizarea unor mesaje antiviolenţă.

„Toți am trecut, într un moment sau altul, prin bullying, și poate n-am știut cum sa ne comportam într-o asemenea situație. Consider, de aceea, că activitatea de astăzi a fost una foarte constructivă și educativă pentru a ajuta persoane aflate într-o situație de acest gen sau pentru a preveni alte cazuri. Stop Bullying!” Ramona Petrea, XI B, coordonator activitate prof. dr. Mădălin Teodor Roșioru

Nonviolența a fost subiectul abordat la ora de dirigenție și de elevii clasei a IX-a B, sub coordonarea doamnei diriginte Hînza Valeria, luni 25 ianuarie. Împărtășim aici câteva dintre gandurile și punctele de discuție dezbătute de tinerii cadeți.

Dacă bătaia e ruptă din Rai, atunci iubirea de unde vine? „In opinia mea, cu ocazia acestei săptămâni, a nonviolentei în școli, propun sa ne bucuram de ceea ce ne înconjoară și să fim mai buni, deoarece viitorul constă în fapte bune. În general, violența amenință nu doar șansele de supraviețuire și sănătatea copiilor, ci și bunăstarea lor emoțională și viitoarele perspective. Ce s-ar întâmpla daca acestea ar fi spulberate, iar speranța ar muri? Unde ar rămâne dorința viitorului? Vise…Pe de-o parte, școală este locul de producere si transmitere a cunoștințelor, de formare a conceptelor cognitive, de înțelegere a raporturilor cu ceilalți și cu noi înșine. Școală trebuie să profileze caractere, sa-i inducă elevului plăcerea de a învăța, dorința de a reuși. Ce poate fi mai atractiv? Ar putea rămâne o frămitura de speranță? Pe de alta parte, a vorbi despre violență acolo unde ne așteaptam să găsim cele mai bune conditii pentru dezvoltarea armonioasă a personalității poate părea cel puțin un fapt neverosimil. Așadar, iubirea e mai puternică decât violența? În concluzie, copiii au dreptul la educație, îngrijire medicală, libertate de gândire și nu în ultimul rând armonie și iubire”. Elev Rotea Andreea Bianca Clasa a IX-a B Diriginte prof. Hînza Valeria

Continuăm seria de postări cu activitatea coordonată de doamna dirigintă Claudia Hrițcu, cu elevii clasei a X-a B.

“ Voi judecaţi după trup; Eu nu judec pe nimeni.”(Ioan, VII,15)

Societatea modernă a ajuns la un nivel foarte înalt de presupusă acceptare, unde nimeni nu e ciudat, ci fiecare are o denumire. Aşa se face că există etichete pentru absolut orice: orientare sexuală, boli, rasă sau gen – toate sunt folosite pentru a clasifica oameni, într-o încercare de a defini nenumăratele tipuri umane.

Fie că sunt rude apropiate, fie prieteni, amici, colegi de muncă, oameni de pe stradă, pe toţi lipim o „etichetă”. Unul e bun, altul e rău, unul e capabil, altul e incapabil, unul e frumos, altul e urȃt, unul e descurcăreţ altul încurcăreţ, unul pregătit, altul mai puţin pregătit, unul deschis, altul închis,etc.

Adjectivăm oamenii pe care îi întȃlnim „declarȃndu-i” într-un fel sau altul.  Ceea ce deseori mulţi nu conştientizează este faptul că eticheta pusă de noi nu este realitatea însăşi despre cel căruia i se pune eticheta, ci este percepţia noastră despre el, mai mult sau mai puţin eronată, mai mult sau mai puţin conformă cu realitatea şi niciodată întru totul conformă.

Nu suntem perfecţi, trebuie să acceptăm acest lucru, că să ne acceptăm între noi. Totul depinde cum ne privim. Din ce unghi, cu ce gȃnduri şi în ce perspectivă.

Conform studiilor psiho-sociologice, îți ia 7 secunde să pui cuiva o etichetă bazată exclusiv pe aparențe. 7 secunde în care decizi cât de bun sau de rău este cel din fața ta. După primele 7 secunde, poți renunța la o comunicare de calitate pentru că ți-ai format deja o părere despre interlocutor. Dar sunt oare de ajuns 7 secunde pentru a cunoaște un om?!?

„Ai observat nu o dată cum cineva, probabil, pentru a-și demonstra puterea sau pentru a domina o situație, recurge la violență? Însă omul nu este violent, agresiv prin natura sa. De cele mai mute ori agresivitatea și violența sunt provocate și stimulate de concurență, de un pericol, de comportament negativ, de tulburări mintale, de stări emoționale puternice, de sentimentul inferiorității.

Violenta poate avea caracter fizic, emoțional sau sexual. Violența fizică se exprimă prin vătămare corporal sau amenințare cu arma. Violenta emotionala include amenințarea și lezarea demnității. Violența sexuala se manifesta prin gesturi, atingeri înjositoare, ce provoacă dezgust. Efectele violentei nu trebuie suportate, de aceea este necesar să eliminam agresivitatea din relațiile cu cei din jur și să-i ajutăm și pe alții s-o depășească.” Ștefan Dincă

„Intr-o lume in care violenta crește trebuie să producem o schimbare, să aflam de ce așa mulți copii sunt predispuși la violență și cum îi putem ajuta. Copiii agresori trebuie să conștientizeze modul prin care se exprimă și ca faptele lor pot avea consecinte grave, iar copii ce se află în postura de victimă trebuie să învețe să aibă încredere în ei, deoarece această atitudine de încredere poate descuraja oricând un agresor.” Onofrei Sonia

„Am învăţat că oamenii vor uita ce le-ai spus, vor uita ce le-ai făcut, dar nu vor uita niciodată cum i-ai făcut să se simtă.”  Maya Angelou

Continuăm seria de postări pe tema #nonviolențeiînșcoală, subiect abordat la ora de dirigenție și de elevii clasei a IX-a E. Folosind cuvântul și culoarea, elevii, coordonați de doamna dirigintă Geanina Roșu, au promovat idei precum respectul reciproc, solidaritatea, pacea.

Continuăm seria de postări pe tema #nonviolențeiînșcoală, prezentându-vă o parte din gândurile și părerile elevilor clasei a X-a E. Activitate coordonată de doamna dirigintă Constantin Adriana.

În școlile românești,  fenomenul de violenta are o incidență din ce în ce mai ridicată, pericolul venind din falsa impresie de normalitate a acestuia, majoritatea oamenilor acceptându-l ca pe o componentă obișnuită a vieții de zi cu zi.

Ameninţarea este o încercare agresivă, de obicei sistematică şi continuă, în scopul intimidarii și rănirii cuiva, pe baza unor slăbiciuni percepute la acesta. Deși frecvent asociate cu copiii, agresiunile pot apărea la orice vârstă, iar membrii grupurilor minoritare sunt mult mai susceptibili de a fi hărțuiți la vârsta adultă.

Pentru diminuarea acestui fenomen, copiii  trebuie informați, întrucat acestia pot lua atitudine, pot interveni pentru ei înșiși, dar și pentru ceilalți, iar numărul cazurilor de acest fel se va diminua treptat.

Cadrele didactice pot să contribuie la diminuarea fenomenului fie prin activități de informare, implicare și combatere a fenomenului, fie prin neacceptarea și sancționarea imediată a unor astfel de comportamente.” Grosu Gabriela

„Nonviolența , în forma ei dinamică, înseamnă suferința conștientă.Ea nu presupune să plecăm capul în fața violenței celor ce ne asupresc, ci să ne măsurăm, cu toata ființa noastră, cu voința tiranului.” Maravela Cosmin

„După părerea mea violența este practicată de cei care nu sunt stăpâni pe ei, cei care au probleme emoționale, cei care au avut o copilărie înconjurată de violență, indiferent că venea de la familie sau prietenii apropiați. Dacă nu te schimbi și devii ce au fost cei din jurul tău în trecut, ajungi să îi expui și pe cei dragi, la foarte multe prin violență, spre exemplu: stima de sine scăzută, frică sau neîncredere. Din această cauză poți rămâne singur, fără nici un ajutor, persoanele pe care le rănești vor pleca de lângă tine, de frică.  Așa că, fii tu schimbarea pe care o vrei în oameni! Cu violența nu rezolvi nici o problemă, lasă-ți trecutul în urmă și privește înainte, spre viitor!” Pintilei Ștefania

Continuăm seria de postări pe tema #nonviolențeiînșcoală, de această dată alături de elevii clasei a IX-a C, coordonați de diriginta lor, doamna Nurla Aidan. Folosindu-se de desene și cuvinte tinerii cadeți au promovat idei precum respectul reciproc, bunătatea, pacea.

„Bunătatea te face cea mai frumoasă personaă din lume. NU contează cum arăți!” Răducu Alexandra Rafaela

„Violența este acel calm care ne deranjează” Negru Maria

Durerea va dispărea, dar amintirea va rămâne! Stop VIOLENȚEI! Durerea nu înseamnă IUBIRE! Proiect coordonat de doamna dirigintă Mirela Savin, și sub umbrela căruia tinerii cadeți au întreprins diverse activități, împărțiți fiind pe grupe. Vă prezentăm câteva dintre ele, prin imaginile de mai jos.